Pagina's

donderdag 27 december 2012

Afscheid voor beginners - Anne Tyler



Vertaald door Aleid van Eekelen-Benders
Uitgegeven bij De Bezige Bij/Cargo


Afscheid voor beginners is Tyler's elfde roman. Bij nader toezien blijk ik mij  slechts twee van haar vorige romans te herinneren, De toevallige toerist en Ademlessen. En hoewel al heel veel is ondergesneeuwd in mijn leesgeheugen, weet ik toch meteen weer waarom ik altijd wel te vinden was voor een Tyler: de plot onthou je wellicht niet, maar wel de sfeer.   

In Afscheid voor beginners fileert ze met zachte hand, maar daarom niet minder scherp, een voorbije relatie. Aaron kijkt terug op zijn huwelijk met Dorothy, die door een ongeval om het leven is gekomen. Dat tragische ongeluk is dan ook het enige echt spectaculaire in deze roman. Tyler beschrijft vooral de kleine dingen uit het leven van elke dag. En in dat kleine is Tyler groot. 
Toch heeft haar jongste roman me niet echt van mijn sokken geblazen. Voor wie nog nooit een roman van Tyler gelezen heeft, ga naar haar oudere werk. En voor de liefhebbers, het blijft herkenbaar Tyler.
★★☆☆☆

Geen opmerkingen:

Een reactie posten