Pagina's

donderdag 8 augustus 2013

En uit de bergen kwam de echo – Khaled Hosseini


Vertaald door W. Hansen
Uitgegeven bij De Bezige Bij
416 blz

Even dacht ik, niet weer een Hosseini!  Ik heb De vliegeraar zeer graag gelezen, maar was al veel minder enthousiast over Duizend zonnen. De geschapen verwachting kan dodelijk zijn, dat heb je wel meer bij auteurs met bestsellerstatus. Alsof  elk nieuw boek niet anders dan een meesterwerk kan worden. Met deze ingesteldheid ben ik aan deze roman begonnen en het eerste hoofdstuk leek me nog gelijk te geven ook: wat voorspelbaar,  te duidelijk een verwijzing naar het verdere verloop. Tot ik mij ongeveer halfweg de roman realiseerde dat mijn scepsis verdwenen was. Hosseini had mij helemaal in zijn verhaal gezogen. Zoals in zijn vorig werk is ook hier Afghanistan met zijn dramatische geschiedenis de achtergrond van het gebeuren. Het boek heeft vele verhaallijnen, die allemaal samenkomen rond Pari, die als driejarig meisje door haar ouders verkocht werd aan vrienden van haar oom. Dat zorgt zeker voor veel epische stof, maar houdt ook een risico in. De roman verliest toch wat focus naar het einde toe.  Hosseini bewandelt misschien wel te veel zijpaden.  Zijn verteltalent en de thematiek redden het boek nog wel, maar het is zeker niet perfect.

★★★☆☆

Geen opmerkingen:

Een reactie posten