Pagina's

dinsdag 13 februari 2018

Sapiens - Yuval Noah Harari

Vertaald door Inge Pieters
Uitgegeven bij Thomas Rap
410 blz.


Sapiens verscheen in 2014 en staat ondertussen nog steeds op de bestsellerlijsten. Ik wilde ook wel eens weten wat Harari zo speciaal maakt, rijkelijk laat dus, want ondertussen heeft hij al een vervolg uit, Homo Deus. 

Het boek schetst 70.000 jaar Sapiens geschiedenis: de cognitieve revolutie (deel 1), de agrarische revolutie (deel 2), de eenwording van de mensheid (deel 3) en de wetenschappelijke inclusief industriële revolutie (deel 4).

Ik was vooral geboeid door het eerste deel over de cognitieve revolutie, die aan de basis lag van het ontstaan van homo sapiens. En aanvankelijk vond ik zijn theorieën over hoe de mens  zichzelf het leven moeilijker maakte door met landbouw te beginnen best interessant. Maar daarna kwam de auteur zeer drammerig over op mij en ik vond het steeds moeilijker om gefocust te blijven. Ik acht mezelf niet voldoende wetenschappelijk geschoold of belezen om te oordelen of de auteur met zijn ideeën volledig de speculatieve toer opgaat of dat  zijn theorieën ook ruim gedragen worden in de wetenschappelijke wereld. Ik heb het nog wel uitgelezen, maar zal zeker niet beginnen aan de opvolger Homo Deus.

★★1/2



Geen opmerkingen:

Een reactie posten