Pagina's

vrijdag 28 december 2012

2012: het uitgepuurde leeslijstje


Tijd voor een terugblik. Dat hoort zo bij dit seizoen. Net als vorig jaar las ik gemiddeld een boek per week. Die kwamen niet allemaal in mijn blog terecht, soms omdat ze niet de moeite waard waren of omdat ze in ons taalgebied (nog) niet te krijgen zijn.
Zowat een op vier haalde 4 of 5 sterren. Die sterren, daar zit ik soms mee in mijn maag. Het is best moeilijk om een evenwicht te vinden tussen (zeer subjectief) leesplezier en de (iets objectievere) literaire kwaliteit van een boek. En altijd die twijfel of je wel sterren moet geven …
In elk geval, hier komen ze, de sterren van 2012:


★★★★★

Zo ook op aarde – Davide Enia


★★★★

Vrede op Ithaca – Sándor Márai
Post voor mevrouw Bromley – Stefan Brijs
De tijgervrouw – Tea Obreht
Duizend heuvels – Koen Peeters
Dat weet je niet – Jens Christian Grøndahl
’s Nachts komen de vossen – Cees Nooteboom

Villa Triste – Lucrezia Grindle
Het familieportret – Jenna Blum
Hotel op de hoek van bitter en zoet – Jamie Ford
You, fascinating you – Germaine Shames

De eerste zes hebben echt wel hun sterren verdiend door de literaire kwaliteiten, bij de laatste vier heeft het leesplezier duidelijk de doorslag gegeven.

Je kan alle besprekingen makkelijk terugvinden via de zoekfunctie van mijn blog.
Nog veel leesplezier en reacties zijn altijd welkom. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten