Pagina's

donderdag 1 september 2011

Spannende Scandinavische zomer


Camilla Läckberg - Zusje
Lars Kepler – Hypnose - Contract
Jens Lapidus - Snel geld 
Arnaldur Indriðason - Winternacht
Karin Fossum – Kijk niet achterom 

De zomer is traditioneel de tijd voor het spannende boek. En waar kan je dan beter je gading zoeken dan bij de Scandinaven. Na de hype rond de Millennium-trilogie van Stieg Larsson heeft letterlijk iedereen de weg gevonden naar deze grootmeesters van de thrillers. Spanning, menselijke personages en oog voor de sociale context, de mix werkt vandaag nog even goed als bij de wegbereiders Sjöwall en Wahlöö. 
De eerste die mijn pad kruiste was Lars Kepler, eigenlijk een schrijversduo à la Nicci French. Hypnose is hun eerste roman samen en die is meer dan behoorlijk geschreven. Spannend, met personages met meer dan een hoek af. Hypnotiseur Erik Bark heeft tien jaar geleden gezworen nooit meer iemand onder hypnose te brengen, maar om inspecteur Joona Linna te helpen om een wrede seriemoordenaar te pakken, breekt hij die belofte en komt zo zelf in in de problemen. De figuur van Erik is zo sterk getekend dat het personage van de inspecteur toch wat in de verdrukking komt. Een minpuntje dus, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de sterke plot. Verrassend is dat Contract, hun tweede roman, ook met Joona Linna, helemaal anders is. Contract speelt zich af in de middens van overheden, internationale organisaties, machtsbelangen en kille huurmoordenaars. Geschreven met de vaart van een achtervolgingsthriller, zou zo verfilmd kunnen worden, maar zelf miste ik de psychologische dimensie. Diezelfde koelheid, meedogenloosheid vond ik in een nog rauwere versie terug in Snel geld van Jens Lapidus. Nieuw is dat de hoofdrol niet gaat naar een politieman of journalist, maar naar de slechterik, naar de onderwereldfiguur. Sterker nog, er zijn geen andere rollen. Lapidus, in het echte leven strafrechtadvocaat en dus beroepshalve vertrouwd met het zware-misdaadmilieu, oordeelt niet, maar registreert en toont. Juist dat maakte dit eerste deel van wat Lapidus zelf zijn Stockholm Noir-trilogie noemt, voor mij zo ondraaglijk realistisch. De locatie is het kleine dorpje Tanumshede waar de realitysoap Fucking Tanum neergestreken is. Spannend en ook wel humoristisch geschreven. 
Helemaal anders van sfeer zijn de romans van Camilla Läckberg. Ze raakte bekend met IJsprinses, het eerste boek in de reeks met Erika Falck en Patrik Hedström. In Zusje probeert Hedström een dader te pakken die blijkbaar oude rekeningen te vereffenen heeft. Aan Zweedse thrillerschrijvers dus geen gebrek. Sjöwall en Wahlöö kunnen gerust zijn. Hun opvolging is verzekerd. 
In deze traditie is ook de IJslandse auteur Arnaldur Indriðason allang een grote speler. Winternacht begint met de vondst van een kinderlijkje, vastgevroren aan de grond in de tuin van een flatgebouw in Reykjavik. Wat aan het licht komt is niet bepaald fraai als beeld van een samenleving. Heel veel maatschappijkritiek en een melancholische sfeer, waardoor de romans een beetje te vergelijken zijn met de Wallander-reeks van Henning Mankell, die ik toch nog wat hoger inschat. 
Maar het neusje van de zalm was voor mij Kijk niet achterom van de Noorse Karin Fossum. Een kleuter wordt vermist en even later wordt een jong meisje dood teruggevonden. De kleine dorpsgemeenschap heeft meer geheimen dan je op het eerste gezicht zou denken. Karin Fossum maakt zelden gebruik van sensationele gruwelmoorden. Misschien is het wel het bijna huiselijke karakter van de misdaden dat haar romans zo indringend maakt. 

Voor wie nog op zoek is naar meer auteurs en titels kan de volgende link helpen:   
www.scandithrillers.nl/







Geen opmerkingen:

Een reactie posten