Pagina's

woensdag 16 november 2011

Brandlucht - Erik Vlaminck

Wereldbibliotheek
244 blz.

Brandlucht is het verhaal van Elly Verkest, die opgroeit in Canada  als dochter van een Nederlandse en een Belg.  Haar leven is getekend door de relatieproblemen van haar ouders, zelf ook gevangen in een beklemmend keurslijf van conventies en rolpatronen, nog versterkt door hun leven als expats. Op haar manier probeert Elly aan haar achtergrond te ontsnappen. En dat heeft zo zijn gevolgen. 
De roman is een boeiende psychologische roman geworden, waarin een aantal  personages elk hun verhaal vertellen, elk met hun eigen waarheid. Alleen de moeder komt niet rechtstreeks aan het woord. ‘Het oude mens’ of ‘de Hollandse’ (al naar gelang van de woordvoerder) krijgt zo te horen vooral karikaturale trekjes, maar de auteur houdt gelukkig nog wel een andere sleutel tot deze vrouw achter de hand. Want hoewel je in een roman die eindigt met de woorden "Brandlucht is overal" geen personages als doetjes verwacht,  trapt Vlaminck toch niet in de val van de diabolisering.  
Het decor is London Ontario in Canada, waar heel wat Nederlandse en Vlaamse emigranten wonen. Het past als gegoten bij dit familiedrama, maar had voor mij nog wat meer aandacht mogen krijgen.
Zeer vlotte lectuur met een donker randje.
★★★☆☆

2 opmerkingen:

  1. Dag Chris, heel toevallig kom ik op je blog terecht... en lees momenteel ook 'Brandlucht'! :)
    Ik heb je blog al vluchtig bekeken... interessant!! Sommige boeken van je lijst heb ik ook al gelezen, andere titels moet ik zeker op mijn verlanglijstje zetten!!

    Groetjes, Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van deze schrijver moet je zeker ook eens het formidabele 'Suikerspin' lezen. Intrigerend, triestig en humoristisch.
    Katina

    BeantwoordenVerwijderen